At tilbyde borgere, der bor i plejebolig, den nødvendige og tilstrækkelige hjælp/støtte på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig. Plejen og ernæringen skal bidrage til:
Hjælpen har et aktiverende sigte og et mål om størst mulig selvhjulpenhed. Hjælpen skal vedligeholde fysiske og psykiske færdigheder samt afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne.
Borgere der er visiteret til plejebolig, som har behov for omsorg og hjælp og støtte til personlig pleje og praktiske opgaver.
Personlig pleje kan omfatte:
Mobilisering
Personlig hygiejne:• Bad - sengebad eller brusebad• Hårvask• Tand-/protesebørstning• Barbering• Frisering• Negleklipning - ukompliceret• Øvre-/nedre toilette• Mund-/øjenpleje
Af- og påklædning:• Kateter og stomipleje• Toiletbesøg• Hudpleje
Kropsbårne hjælpemidler eksempelvis:• Isætning af og rensning af høreapparater samt batteriskift• Brillepudsning• Støttestrømper• Støttekorset• Proteser• Halskraver
Madtilbuddet kan omfatte:• Tilbud om alle dagens måltider• Diætkost• Samvær omkring måltidet• Hjælp til indtagelse af mad og drikke efter behov• Tilbud om ernæringsvurdering og vejledning• Køb af måltider til dine gæster.
Rengøring kan omfatte:• Støvsugning• Gulvvask• Tørre støv af• Badeværelsesinventar• Aftørring af udvendige flader• Skift af sengelinned.
Tøjvask kan omfatte:• Vask i vaskemaskine og tørring i tørretumbler• Sammenlægning af tøj og lægge tøj på plads i skabe• Pakke tøj ind og ud til renseri.
Indkøb kan omfatte:• Nødvendig assistance ved eventuelt småindkøb i centrets kiosk eller lign.
Hverdagsliv kan omfatte:• Hjælp og støtte til at strukturere hverdagen• Dagligliv i egen bolig - ved at skabe/bevare indhold i egen hverdag• Information og tilbud om deltagelse i husets aktiviteter.• Hjælp til telefonopkald og lign., tilmelding til arrangementer
Sygeplejeydelser kan omfatte:• Undersøgelser og behandling• Observation• Vejledning og rådgivning• Medicinadministration og hjælp til indtagelse af medicin.
Træningsydelser kan omfatte:• Genoptræning• Vedligeholdende træning.
Borgeren tildeles en kontaktperson blandt personalet.
Hjælp til kontakt til besøgsvenner eller andre frivillige.
Ind- og udflytning omfatter ikke:• Hovedrengøring ved indflytning og fraflytning.• Teknisk serviceassistance ved indflytning, herunder ophængning af gardiner, installation af lamper og opsætning af reoler.• Tømning af boligen ved fraflytning.
Personlig pleje omfatter ikke:• Negleklipning på fødder, hvor forholdene taler imod og som kræver specialredskaber (eks. sukkersyge, dårligt kredsløb, nedgroede negle etc.)• Afhentning af medicin på apotek.
Madtilbuddet omfatter ikke:• Tilberedning af hovedretter og biretter i egen bolig.
Rengøring omfatter ikke:• Flytning af tunge møbler og inventar• Gardinvask og rensning af tæpper• Servicering i forbindelse med private sammenkomster. Der kan eventuelt stilles lokaler til rådighed.
Tøjvask omfatter ikke:• Strygning og rulning af tøj.• Hente og bringe tøj til renseri.• Håndvask af tøj.• Reparation af tøj.• Påsyning af mærker i tøj.
Indkøb omfatter ikke:• Indkøb med ledsagelse• Som hovedregel indgår ikke indkøb af tøj, gaver o.l.• Ærinder til bank/posthus - må klares via betalingsservice, giro, bud etc.• Plejecentret kan ikke tilbyde at levere urinprøver og lign. til den praktiserende læge
Aktiviteter omfatter ikke:• Individuel ledsagelse til aktiviteter i og udenfor plejecentret.• Individuel ledsagelse til læge, speciallæge og sygehus.
Hjælp og støtte til personlig pleje og praktiske opgaver er gratis.
Mad, vask, rengøringsartikler e.l. opkræves efter faste takster fastsat af byrådet, som reguleres hvert år.
Herudover betales for eventuelle materialer, arrangementer og udflugter.
Plejeboligen er personalets arbejdsplads og er derfor omfattet af arbejdsmiljøloven.Personalet har tavshedspligt.
Medbestemmelse:På det enkelte plejehjem/plejecenter arbejdes der for at fastholde og styrke dialogen og netværket mellem beboere, pårørende og ledelse. Dette gøres ved inddragelse af beboere og pårørende ved tilrettelæggelsen af det gode hverdagsliv i den daglige pleje og omsorgsindsats i boligenheden samt ved arrangementer m.v.
Øvrige ydelser:Personalet orienterer dig om procedure og økonomiske vilkår for visitation til omsorgstandpleje
Efter behov og aftale - døgnet rundt alle ugens syv dage.
Dagligt:
Ugentligt:
Hver 3. uge:
Omfanget af hjælp og støtte afhænger af din konkrete situation og tilpasses derfor løbende dit aktuelle behov.
Herning Kommune gennemfører uanmeldte tilsyn. Herudover har ledelsen på stedet ansvar for at følge op på kvaliteten af de leverede ydelser via dialog mellem beboere, pårørende, ledelse og medarbejdere.
Er du ikke tilfreds med den bevilgede eller ydede hjælp, skal du først tale med personalet eller lederen på plejehjemmet/plejecentret. Er du fortsat ikke tilfreds med den løsning, I finder og ønsker du at klage, kan du skriftligt eller mundtligt klage således:
Klager over afgørelser om personlig pleje eller praktisk hjælp rettes til Herning Kommune, Visitationsenheden i Sundhed- og Ældre, Bethaniagade 3B, 7400 Herning, tlf. 96 28 44 60, som videreformidler klagen til Ankestyrelsen.Klager over udførelsen af opgaverne, herunder konkrete driftsforhold og hændelser om manglende udførelse af opgaver rettes til lederen af plejeboligerne. Lederen underretter Visitationsenheden ved kopi af klagen og kopi af besvarelsen.Klager over ledere på plejecentret rettes til Sundhed og Ældre, Bethaniagade 3B, 7400 Herning, tlf. 96 28 44 60.
Godkendt af Social- og Sundhedsudvalget 15. juni 2022
Felter med (*) skal udfyldes
Denne hjemmeside benytter cookies fra tredjepart til besøgsstatistik. Vælger du "Accepter alle", giver du samtykke til at tredjepartsservices må gemme oplysninger om dit besøg. Læs mere om cookies