Kvalitetsstandarder for plejeboliger
Kvalitetsstandarderne er en generel serviceinformation om den hjælp, du kan forvente fra kommunen, hvis du får behov for praktisk hjælp.
Kvalitetsstandarderne beskriver det serviceniveau Byrådet har fastsat for ydelserne samt indholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen.
Der er også udarbejdet kvalitetsstandarder for visitering til plejebolig.
Kvalitetsstandard for ophold i plejebolig
Ydelser i plejebolig
KVALITETSSTANDARD
Emne | Indhold |
---|---|
Lovgrundlag | §83, §83a og §88 i Serviceloven. |
Grundlag for bevilling | Borgeren er visiteret til og bor i plejebolig. |
Hvilke behov skal ydelsen dække? | Behov for omsorg, praktisk bistand og personlig pleje hos borgere med varig og væsentlig nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevneniveau. |
Hvad er formålet med ydelsen |
At tilbyde borgere, der bor i plejebolig, den nødvendige og tilstrækkelige hjælp/støtte på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig. Plejen og ernæringen skal bidrage til:
Hjælpen har et aktiverende sigte og et mål om størst mulig selvhjulpenhed. Hjælpen skal vedligeholde fysiske og psykiske færdigheder samt afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne. |
Modtagere af ydelsen |
Borgere der er visiteret til plejebolig, som har behov for omsorg og hjælp og støtte til personlig pleje og praktiske opgaver. |
Hvad kan indgå i ydelsen? |
Personlig pleje kan omfatte: Mobilisering Personlig hygiejne: Af- og påklædning: Kropsbårne hjælpemidler eksempelvis: Madtilbuddet kan omfatte: Rengøring kan omfatte: Tøjvask kan omfatte: Indkøb kan omfatte: Hverdagsliv kan omfatte: Sygeplejeydelser kan omfatte: Træningsydelser kan omfatte: Borgeren tildeles en kontaktperson blandt personalet. Hjælp til kontakt til besøgsvenner eller andre frivillige. |
Hvad indgår ikke i ydelsen? |
Ind- og udflytning omfatter ikke: Personlig pleje omfatter ikke: Madtilbuddet omfatter ikke: Rengøring omfatter ikke: Tøjvask omfatter ikke: Indkøb omfatter ikke: Aktiviteter omfatter ikke: |
Hvad koster ydelsen for borgeren |
Hjælp og støtte til personlig pleje og praktiske opgaver er gratis. Mad, vask, rengøringsartikler e.l. opkræves efter faste takster fastsat af byrådet, som reguleres hvert år. Herudover betales for eventuelle materialer, arrangementer og udflugter. |
Øvrige forhold |
Plejeboligen er personalets arbejdsplads og er derfor omfattet
af arbejdsmiljøloven. Medbestemmelse: Øvrige ydelser: |
Ydelsens omfang |
Efter behov og aftale - døgnet rundt alle ugens syv dage. Dagligt:
Ugentligt:
Hver 3. uge:
Omfanget af hjælp og støtte afhænger af din konkrete situation og tilpasses derfor løbende dit aktuelle behov. |
Opfølgning |
Herning Kommune gennemfører uanmeldte tilsyn. Herudover har ledelsen på stedet ansvar for at følge op på kvaliteten af de leverede ydelser via dialog mellem beboere, pårørende, ledelse og medarbejdere. |
Klageadgang |
Er du ikke tilfreds med den bevilgede eller ydede hjælp, skal du først tale med personalet eller lederen på plejehjemmet/plejecentret. Er du fortsat ikke tilfreds med den løsning, I finder og ønsker du at klage, kan du skriftligt eller mundtligt klage således: Klager over afgørelser om personlig pleje eller praktisk hjælp
rettes til Herning Kommune, Visitationsenheden i Sundhed- og Ældre,
Bethaniagade 3B, 7400 Herning, tlf. 96 28 44 60, som
videreformidler klagen til Ankestyrelsen. |
Godkendt af Social- og Sundhedsudvalget 17. juni 2020.
Hjælp os med at blive bedre. Støder du på fejl, eller fandt du ikke det, du kom efter, så giv os et tip.
Du skal vælge en tilkendegivelse nedenfor for at kunne give feedback
JEG FANDT, HVAD JEG LEDTE EFTER JEG FANDT DELVIST HVAD JEG LEDTE EFTER JEG FANDT SLET IKKE, HVAD JEG LEDTE EFTER Når du udfylder formularen, vil de indsendte informationer blive sendt via mail til en relevant medarbejder. Vi gemmer ikke informationerne online på nogen server eller database. Medarbejderen opbevarer din henvendelse efter reglerne, indtil sagsbehandlingen er afsluttet.