Dialog møde på Langelinie og Oasen på Engholm Plejecenter
Orientering siden sidst:
Nye farver på væggen i festsalen og indgangen. Sdr. Felding borgerforening tusind tak til jer for hjælpen til at få malet.
Fokus på meningsskabende aktiviteter inden for rammerne. Vi får stor opbakning fra frivillige.
Som pårørende og ven af huset har I mulighed for at følge os på Facebook. Siden hedder Engholmcentret i Sdr Felding - stavet uden punktum.
Vi har på lørdag den 25. november julemarked her på Engholm Plejecenter fra kl. 14:00.
Den 25. november er også datoen for, at det nye Engholm Nyt er på gaden.
Typisk får mange fornyet deres medlemskab til Engholms Venner til julemarkedet. Årskontingent er 75 kr.
Julemarkedet er overordnet afholdt af Engholms Venner. Der vil være boder, underholdning, tombola, gløgg og æbleskiver.
Håber I kigger forbi. Det også en oplagt mulighed for, måske at hjælpe med julepyntningen i lejlighederne inde 1. december.
Den 6. december holder Engholmcentret julefrokost for beboerne, sammen med de frivillige. De frivillige er inviteret med som gæster.
Den 23. december er der julegudstjeneste om formiddagen. Se tidspunkt i det nye Engholm Nyt:
Den 24. december serveres julemad til middag som sidste år. Vi oplevede det som en positiv tendens, at tænke ind, det at ”strække” julen over nogle flere timer.
For de nye her tilstede her i aften, så går forklaringen på, at erfaringerne var, at mange beboere, der ikke var ude juleaften, allerede var trætte før og under aftensmaden, da man typisk havde haft familiebesøg det meste af eftermiddagen. Familiebesøg skal man endelig ikke skære ned på. Nu starter vi i stedet med den længe ventede and, som mange også glæder sig til, og når anden så er godt inden bords, så er der dans om juletræet, familiebesøg, aktiviteter, gaver i løbet af dagen og aftenen, og for de der har behov for, at være i seng tidlig, så er de hyggelige timer mere oplevet.
Fællesspisning i festsalen er typisk for de beboere der ikke har pårørende til spisning.
De beboere der skal ud om aftenen, sætter vi som sidste år ind med særlig indsats på at sikre gode hvil, samt venlig kost for maven til middag, således anden tåles godt om aftenen.
Man er som pårørende velkommen til at spise med den 24. december.
Pris er: 200 kr. pr. person.
Spiser man som pårørende juleand til middag i lejlighederne, skal man servicere sig selv. I henter maden fra køkkenet.
Der er tilmeldingsblanketter ude på afdelingerne.
Nytårsaften:
Festligheden er om aftenen.
Man er som pårørende velkommen til at spise med den 31. december.
Pris er: 185 kr. pr. person.
Der er tilmeldingsblanketter ude på afdelingerne.
Med hensyn til menuen:
Vi fik erfaring for sidste år, at nytårsmenuen var for kompleks for beboernes smag. Derfor i år, så lægger jeg sedler ud på afdelingerne for at få beboernes ønsker på, hvad de kunne tænke sig, at menuen til nytårs aften er.
Sidste år blev der på aftenen blandt andet ytret: Asparges supper og frikadeller med kartoffelsalat.
Vi må se, hvad ønskerne kunne være. Måden vi kan gøre det på, er at sammenholde om der er flere ønsker der går igen.
I 2022 var beboerne faktisk kede af det, og kunne slet ikke overskue den 3 retters nytårs menu, som vi fik. Det vil vi gøre alt for ikke sker igen.
Status på huset:
Plejen:
Vi oplever samlet set en stabilitet i lav udskiftning blandt personalet.
Vi har i år haft en opsigelse 1 januar og 1. marts, hvor af den ene var med ophør i ældreplejen.
Vi har også haft to i løbet af i år, som er gået på efterløn.
Vi har i 2023 nyansat 3 afløsere der er ufaglært, og af de øvrige afløsere er startet i 2022 eller før det. Så vi har en god flok afløsere.
Vi har sendt 3 afløsere afsted på uddannelse, så tendensen er ganske positiv.
Vi har lige nu 2 kollegaer på barsel. Den ene er tilbage 15. januar 2024, og nummer 2 er tilbage sidst på sommeren 2024.
Vi har ansat flere sosuassistenter, hvilket også har gjort, at på nær 2 nætter på 6 uger, møder der en sosuassistent ind i nattevagt.
Status:
15 sosuassistenter, 3 sygeplejersker, 12 sosuhjælpere, afløsere, elever, rengøringspersonale, pedel, samt en vagtplanlægger, der deles med et andet center. Alle medarbejdere har forskellige timeantal.
Status på køkken:
Køkkenet har siden sommer 2022 haft gennemgående langtidssygdom blandt personalet. Det har været svært, men ved fælles hjælp er vi kommet igennem.
Pr. 1. marts skar vi ned med 1 personale, da det var en forventelig økonomisk tilpasning.
Her pr. 6. november er driften normaliseret. Vi har oplevet nogle bump på vejen for at nå det mål. Det er ingen hemmelighed, og det har naturligvis taget fokus fra noget andet. Samlet set, er vi nået i mål med fremstilling af forventelige kost og kvalitet trods de mange bump.
Og hvad gør man så, når der måske kun er 1 kostfaglig + centerleder ad hoc hjælp til at drifte ugens 7 dage?
Vi har løst det ved blandt andet at have fået hjælp af en pårørende, der tilbød sin frivillige hjælp til at smøre rugbrødsmadder nogle dage.
Særligt de dage hvor jeg - Heidi - har stået i køkken, har den varme kødret været færdigproduceret fra det kommunale storkøkken, således det var opvarmning + lave kartofler og grønt. Derud over er der naturligvis anden madproduktion, som varetages trods kød er for produceret.
I de stramme perioder har der særligt været skåret ned på bagning.
Vi holdes vores økonomi i 2023 i Engholms køkken.
Køkkenet er normeret til 3 ernæringsassistenter.
Status på centrets økonomi:
Til seneste møde, drøftede vi særligt emnet økonomi. Centret har gennem flere år genereret et underskud, og det gør vi også i år. Underskud er dog væsentligt mindre end i 2022. Så det virker det vi gør.
En af de store faktorer der har skabt underskud, er sygdom blandt personalet. Her taler vi langtidssygdom.
Faktisk ligger korttids sygdom på 1,8% og det et tal vi kan være særligt stolte af.
Den langtidssygedom vi er ramt af i huset, er nogle situationer vi på ingen måde har kunnet forudse. Men beløbet på udgiften til sygdom ligger i omegn på 850.000kr, og det går ud over det samlede . Det er de spilleregler vi er underlagt.
Derfor er det nu de nye normeringer og mødeplaner for 2024 skal skabes.
Så går vi mod, at det forventede budget har et overskud på 500.000 kr. fra årets start til uforudsigelige udgifter på personaledelen.
Vi har lært af 2023 hvad udgifter på forsikringer, renovation, el, vand og varme for fællesarealer har kostet os, og de stigninger vil automatisk blive tilpasset det forventede budget forud.
Vi forventer et samlet underskud på 700.000 i år.
Vi er strammet yderligere på, at der ikke kan genereres underskud i 2024.
Øvelsen i 2023 har været at få balanceret udgifterne ned. Det er gjort ved mindre ind møde af personale, og selektering af, om en vagt skal besættes med en vikar, hvis der er sygdom.
Derudover forventer vi at have afviklet en ”snebold” af gammel ferie, der gennem flere år, konsekvent har holdt en høj saldo med ikke afviklede ferietimer. Saldo står samlet set på et 0 pr. 15 december.
Saldoen var ved udgangen af august på + 800 timer i restferie.
Tilstede ved mødet var repræsentant fra Ældrerådet i Herning Kommune. Hun fortalte lidt om rådets arbejde. Valg hvert 4. år. De varetager interesser for alle over 60 år. Sidder med ved møder med kommunens chefer og de lytter til ældrerådets forslag med mere.
Balanceplanerne i kommunen har gjort, at der er “skåret ind til benet” på ældreområdet. For eksempel er kvalitetsstandarder ved rengøring forringet og klippekortsordningen er skåret væk.
Ældrerådet afventer nye beskrivelser omkring ældreboliger generelt. Kriterier for at blive bevilliget ældrebolig er meget svævende og ikke klare. Der er også er en del ældreboliger og plejeboliger ledige rundt i kommunen.
Borgerservice info: Pjece kan fås fra kommunen “Når livet forandrer sig – de vigtige overvejelser”.
Pjece om busruter/flextur ordningen. “Fra havelåge til hvor som helst”
Centerleder Heidi har eksemplarer af disse.
Til sidst en spændende snak om, hvad man kan gøre for at tiltrække endnu flere beboere ud til Sdr. Feldings plejehjem på landet. Der ses ledige plejeboliger i hele Herning Kommune generelt, og vi ved at yderdistrikter måske kan fravælges på grund af eksempelvis afstand. Pårørende ved mødet havde mange fine forslag – alt fra de gode historier man kunne sætte i avisen, til at tilbyde kontakt med anden pårørende til familier der overvejer at søge Engholmcentret. Pårørende var enige om, at Engholmcentret kan noget særligt.
Tak for den store ros i har til stedet – det varmer.
Referent Birthe