Dagligdagen på Lind Plejecenter
Vi vil gøre hvad vi kan, for at du kommer til at føle dig hjemme
Årets arrangementer
Her kan du følge med i årets arrangementer. Du er velkommen til at deltage som familie eller pårørende
Datoer for årets arrangementer
2024
- Skt. Hans fest den 26. juni 2024
- Sommerfest 15. august 2024
- Sommerhus for beboere uge 36 2024
- Dialogmøde - familiehygge med æbleskiver 28. november 2024 Kl. 15-17
- Julefrokost beboere 4. december 2024
2025
- "Jazz for 2" 22. januar 2025
- Takke brunch for frivillige 2025
- Påskefrokost 2025
- Familieaftener forår 2025
- Lind Plejecenters 12 års fødselsdag 1. maj 2025
- Plantedag med beboere og frivillige
Bo- og leveværdier
- Leve og bo betyder, at du skal leve det hverdagsliv, som du ønsker og har lyst til
- Vi har fokus på din livskvalitet sammen med din familie og frivillige på Lind Plejecenter
- Vi støtter op om dine kræfter og din energi med tryghed, nærvær og omsorg
Herning Kommune har i samarbejde med pårørende, frivillige, borgere, Ældrerådet, interesseorganisationer og patientforeninger samt ledere og medarbejdere udarbejdet en Værdighedspolitik.
Vores vision er, at alle borgere har lige adgang og mulighed for sundhed, trivsel og et godt liv.
Samarbejde med dig som familie
Samarbejde med familier på Lind Plejecenter
Vi ser frem til et godt samarbejde med dig og din familie.
Vi er på Lind Plejecenter meget optaget af, at samarbejdet med familier og pårørende opleves som givende og velfungerende til beboernes bedste.
Vi opfordrer til, at I til enhver tid kan henvende jer til os på Lind Plejecenter, I er meget velkomne til at møde op personligt, ringe eller sende os en mail.
Vi oplever, at første henvendelse oftest sker ved en telefonisk opringning, og vi aftaler herefter et hurtigt møde med centerleder eller afdelingsleder. På mødet viser vi vores dejlige hjem frem og informerer om vores værdier.
I er som familie altid velkomne, uanset tidspunkt. Vi arbejder med at inddrage jer i de vigtige beslutninger, som har betydning for jeres familiemedlem.
Vi støtter og vejleder jer i de forhold som opstår, når der sker livsændringer for jeres familiemedlem.
Indflytningssamtale
Vi holder en samtale i løbet af de første 14 dage - og vi træffer konkrete aftaler om dagligdagen, her snakker vi om de muligheder og eventuelle bekymringer, som en flytning medfører for jer som familie.
Under samtalen vil vi spørge ind til jeres livshistorie, og håber, at I vil være behjælpelig med at fortælle/skrive livshistorien ned, interesser, erfaringer, værdier og vaner er vigtige pejlemærker i dagligdagen.
Familieaften
Vi inviterer til en familieaften 1 gang årligt, samt et dialogmøde afholdt som en julehygge eftermiddag. Vi taler om samarbejdet, dagligdagen samt informerer om nye politiske målsætninger og tiltag.
I er velkomne til at komme med jeres ideer til temaer, som I ønsker at drøfte på familie aftenerne.
I får mulighed for, at skabe nye netværk mellem beboere, familier og frivillige.
Aktiviteter
I er som familie altid velkommen til, at deltage i fælles oplevelser med jeres familiemedlem i bo enhedernes sociale eller kulturelle aktiviteter.
I er ligeledes altid velkomne til, at deltage i plejecenterets frivillige arbejde eller høre mere om Vennekredsens støtte og bidrag.
Medindflydelse og dialog med dig er vigtige værdier hos os, vi ønsker åbenhed og ærlighed, at I siger til og fra, hvis der er noget I undrer jer over, eller hvis I har forslag til forbedringer.
Vi vender altid de vigtige beslutninger, som har betydning for dig som familiemedlem.
Du kan altid følge med under nyheder fra Lind Plejecenter, tilmeld dig nyhedsbreve og se hvad der sker på Lind Plejecenter.
I Herning kommune har Social og Sundhedsudvalget vedtaget en pårørende strategi, som handler om samarbejdet mellem familier og personalet.
Læs mere om pårørendestrategien.
Læs mere om vores arbejde som demensvenlig kommune.
Åbent altid - ring på efter kl. 19.00
Plejecenteret har åbnet alle dage fra kl. 7-19, herefter kan man ringe på dørene.
Måltider
Din familie har mulighed for at spise med og få kaffe, tilmelding og betaling til personalet. Du bestemmer selv, om du vil spise i din lejlighed eller i den fælles spisestue.
Tidspunkter for måltiderne kan variere efter dagens aktiviteter.
Måltider | Tidspunkt |
---|---|
Morgenmad | Kl. 08.00 - 10.00 |
Frokost | Kl. 12.00 - 13.00 |
Kaffe | Kl. 14.30 |
Aftensmad | Kl. 18.00 |
Aftenskaffe | Kl. 20.00 |
Vejviser til køkkenet
Her kan du læse om de muligheder for måltider og retter som køkkenet kan tilbyde dig på Lind Plejecenter
Vi tilbyder en døgnkost, der er individuelt tilpasset dig i forhold til det rette nærings indhold.
Den anbefalede dagskost er 7-9-12 MJ, pr. dag for ældre beboere på plejecentret, samt en fordeling på min. 6 måltider pr. dag og op til 8 måltider pr. dag for småt spisende.
Menuplanen afspejler, at der er forskel på hverdage, søn- og helligdage samt mærkedage.
Morgenprodukter:
Øllebrød, havregrød, morgenmadsprodukter, surmælksprodukter, tilbehør til surmælksprodukter, franskbrød, rugbrød, eller boller, ost, pålæg, smør, marmelade og honning, blødkogte æg.
Flydende drikke:
Kaffebrød:
Det varme måltid:
Det kolde måltid:
Småt spisende eller andre med særlige behov:
Borgeren kan tilbydes mere, hvis en ernæringsmæssig vurdering viser, at der er et behov for dette. Dette taler vi med dig om.
Specielle ønsker som ikke er en del af dagskosten:
Ikke indhold i en dagskost:
Forslag til en sammensat dagskost
- Øllebrød, havregrød, morgenmadsprodukter, surmælksprodukter, tilbehør til morgenmadsprodukter, mælkeprodukter, appelsin- el er æblejuice, franskbrød, boller eller rugbrød, ost, pålæg, blødkogt æg, smør, marmelade og honning, kaffe og te
- Årstidens frugt/ franskbrød/ boller/ knækbrød/ kiks Kaffer te og saftevand
- Dagens hovedret og biret, isvand
- Dagens kage eller Franskbrød/ boller/ frugt Kaffe, te og saftevand
- Håndmadder med almindeligt pålæg og pynt eller pålægsfade, franskbrød med ost, mælkeprodukter, te og isvand, lun ret og eller salater i weekender og helligdage, behovet for lun ret kan variere, på det enkelte center.
- Dagens kage, brød, småkager, knækbrød eller kiks. Kaffe, te og saftevand
Søndag og Helligdage:
- Der tilbydes én øl, én sodavand eller ét glas vin pr. beboer til et af måltiderne.
- Der tilbydes at supplere med forskellige berigede produkter som ex. fromager, is, frugtgrød, supper og proteindrik.
- Her viser en ernærings vurdering behovet.
- Kontakt venligst eget køkken i huset. Specielle kostformer/diæter skal lægeordineres.
Til højtiderne tilbydes:
- Tilbydes hjemmebagte/bakeoff, rundstykker, boller eller birkes.
- Mulighed for at få en øl eller én sodavand eller ét glas vin pr. beboer til et måltid.
- Der tilbydes en genstand snaps til det kolde måltid påske og pinse
- Køkkenet serverer godter den 24 og 31/12
- Mandelgaver til juleaften.
- Der tilbydes snaps til frokosten én af dagene.
- Der tilbydes I glas hedvin og småkager.
- Julemenuen serveres middag eller aften, Lind Plejecenter holder juleaftensmiddag.
- Køkkenet tilbyder flæske og eller andesteg med tilbehør og ris a 'la mande med kirsebærsauce. Der tilbydes rød- og hvidvin, øl og vand samt dessertvin.
- Køkkenet tilbyder varm mad til middag, til aften tilbydes der en lækker anretning. Til kaffen serveres ex, kransekage.
- Vi holder 2 fester pr. år en sommerfest og en familie aften i foråret udover julefrokost, juleaften og nytår.
- Menuen til festerne er middagsmad (2 retter) eller frokost og kaffe inkl. drikkevarer. Prisen for festerne er inkl. i døgnforplejningen.
- Fødselsdags beboeren vælger menuen på dagen og middagen serveres i hele huset.
- 100 års fødselsdag serveres kransekage og Sherry/portvin til beboeren og de nærmeste på stuen.
- Der er mulighed for at afmelde sin mad for én eller flere dage, hvis man ikke er hjemme. Fx hvis man skal på weekend eller på besøg hos familie eller venner. Afmeldingen af ikke akutte tiltag skal ske senest 5 hverdage før.
- Ved akut opstået sygdom som medfører indlæggelse, er der mulighed for afmeldelse fra d.d.
- Al form for afmeldelse skal ske til plejepersonalet, hvorefter køkkenet får besked via Cura.
- Den døende beboer tilbydes et meget bredt sortiment og ønsker forsøges opfyldt
- Familie og pårørende tilbydes kaffe samt mulighed for at blive tilbudt lette måltider til max. 1- 2 personer.
Egenbetaling for familier:
For familie, pårørende og gæster er der altid en egenbetaling for maden, der følger de til enhver tid gældende takster.
Ovenstående retningslinjer er udarbejdet på baggrund af "Anbefalinger for den danske institutionskost", samt "Normer for håndmadder til hverdag, weekend og helligdag".
Tilsyn af Lind Plejecenter kan læses her
Lind Plejecenter får jævnligt tilsyn for at undersøge, om du som beboer får den hjælp, du kan forvente. Tilsynsenheden undersøger om hjælpen bliver udført professionelt, lovligt og i overensstemmelse med Herning Kommunes serviceniveau.
Arbejdstilsyn 12. september 2023 - intet at bemærke
Vi har haft besøg af Arbejdstilsynet den 12. september, som har talt med arbejdsmiljørepræsentant, flere medarbejdere, afdelingsledere, og centerleder.
Arbejdstilsynet fører tilsyn med, om vi opfylder arbejdsmiljølovens krav og de havde intet at bemærke. Det er vi selvfølgelig meget tilfredse med.
Lene Holmberg Andersen
Find Smiley fra Fødevarekontrollen på Lind Plejecenter
Se resultater fra Fødevarekontrollen.
A stuen Smiley rapport 22.08.2023
A 1. sal Smiley rapport 19.02.2018
B stuen Smiley rapport 19.02.2018
B 1. sal Smiley rapport 07.06.2023
Røgfrit plejecenter
Lind Plejecenter er en røgfri arbejdsplads og medarbejdere som arbejder i privat bolig, er beskyttet mod passiv rygning.
Du må ryge i din lejlighed, når medarbejderen ikke arbejder i din lejlighed.
Herning Kommunes rygepolitik er udarbejdet på baggrund af Lov om røgfri miljøer pr. 15. august 2012, samt Herning Kommunes Sundhedspolitik.
Herning kommune ønsker en sund og røgfri arbejdsplads, som er medvirkende til velvære og trivsel.
Kontaktinfo
Lind Plejecenter
Gadegårdsvej 121, Lind
7400 Herning
Tlf.: 96 28 87 50
Centerleder
Lene Holmberg Andersen
25 72 05 93
lidla@herning.dk
Afdelingsleder A og B stuen
Birgit Marie Dybendal Skov
93 59 47 31
lidbz@herning.dk
Afdelingsleder A og B 1. sal
Ditte Inez Meldhedegaard
93 59 47 08
liddim@herning.dk
Køkkenkoordinator
Karen Bilberg
96 28 87 48
Aktivitets- og buskoordinator
Mai Lykke Stagsted
93 59 49 03
lidmls@herning.dk
Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.