Familie og pårørende

Familie samarbejde

Social- og Sundhedsudvalget har vedtaget en ny pårørende strategi. Den handler om samarbejdet mellem familier og personalet.

Sådan samarbejder vi med jer

I kan til enhver tid henvende jer til os på Vesterled. I er velkomne til at møde op personligt. I kan også ringe til os, eller sende os en mail.

Vi oplever, at første kontakt oftest sker ved at I ringer. Der kan vi så aftale et hurtigt møde med en gruppeleder eller kontaktperson.
På mødet viser vi vores dejlige hjem frem, og informerer om vores hverdag og hvad vores værdier er.

Samarbejde

  • I er som familie altid velkomne, uanset tidspunkt.
  • Medindflydelse og dialog med jer som familie, er vigtige værdier hos os.
  • Vi vender altid de vigtige beslutninger, som har betydning for jeres familiemedlem.
  • Vi støtter og vejleder jer i de forhold, som opstår når der sker livsændringer for jeres kære.
  • Vi vejleder, når der opstår behov for andre relevante tilbud fra kommunen.

Indflytning

  • Vi har en samtale i løbet af de første 14 dage. Her træffer vi konkrete aftaler om, hvordan din dag kan være.
  • Vi snakker om de muligheder og eventuel bekymringer, som en flytning medfører for jer som familie.
  • Under mødet, vil vi spørge ind til jeres livshistorie. Vi håber så, at I vil hjælpe os med at fortælle og skrive den ned.
    Interesser, erfaringer, værdier og vaner. Det er vigtige redskaber, for at vi kan gøre dagen god hverdag for jeres kære.

Familie aftner - Forår og efterår

  • Vi taler om samarbejdet, vores hverdag og aktiviteter på Vesterled.
  • I må meget gerne komme med ideer til temaer, som I ønsker at drøfte på disse møder.
  • I kan her skabe nye netværk mellem beboere, familier og frivillige.
  • Referat fra disse møder findes kan du læse her på siden.

Aktiviteter

  • I er som familie altid velkommen til, at deltage i fælles oplevelser med jeres mor, far eller ægtefælle i bo enhedens sociale eller kulturelle aktiviteter.
  • I er også altid velkomne til, at deltage i husets frivillige arbejde. Du kan også høre mere om Vesterled´s Venner, som yder en stor støtte og bidrag.
 
 

Pårørendeaften på 1. sal

Marianne Lefevre byder velkommen til alle, fortæller dagsorden og hvad vi skal spise.

Demensundervisning til alle ansatte. Personalet opgraderes til at kunne håndtere de demente. Det varetages af demenskonsulenter fra Fuglsang sø.

Der afholdes Beboermøder hvor der tages 3-4 beboere op til samling, der kan være udfordringer med enkelte beboere, som det er vigtigt at alle er med til at tage vare på.

Ergo- og fysioterapeuter er her i huset og spotter evt. ting hos vores beboere. Hjælpemidler som skal skaffes osv. Lea hedder terapeuten på 1.sal. Vi fanger hurtigere problemer og tager hånd om det

Vi er i en god start med vores teams opbygning. Der spørges om folk ved hvem de har som kontaktteams personale. Der kommer  info på alles skabe om hvem der er kontaktperson. Stadig en øvelse for personalet.

Teams er lavet efter kompetencer og uddannelser hos personalet.

Der må gerne stilles spørgsmål til personalet, evt. om mangler osv. Modtagelig for ris og ros.

Så småt begyndt på vores sommerferieafløsere, de er godt i gang med oplæring. Kan godt svare på spørgsmål til en vis grad, og kan vende tilbage med svar.

Projekt Følges Ven som er unge mennesker der er ansat. Vi har en som er med her i aften. Kommer et par gange om ugen og laver hygge om beboerne. Meningen er at man evt. kan gå en tur med de gamle, læse, spille og hygge.

Indimellem er der sygemeldinger i huset. Personalet bliver også syge. I er flinke til at ringe og høre hvordan det hele står til. Vi hjælper hinanden men der kan være opgaver som må rykkes. Men altid i mål med opgaverne på et tidspunkt.

Ring gerne først efter kl. 11, fordi alle er i morgenplejen indtil der. Det kan forstyrre personalet, ellers ring til Marianne.

Marianne er meget glad for det gode samarbejde i huset med pårørende. Vigtigt at det fortsætter, kom gerne med forslag. Gerne skriv eller ring.

-Meld jer endelig til nyhedsbrevet på hjemmesiden.

-Info om sommerfesten den 26. august. Meld jer endelig til når tiden kommer.

-Godt personale og håber trivsel smitter af på jer pårørende.

-Jakob fratræder 1. maj. Ingen grund til bekymring, der holdes fast i alt hvad der er aftalt.

Lone

Lone gennemgår ugens faste aktiviteter. Alle pårørende er meget velkomne til at være med til alt.

Der fortælles om Royal Side Run som afholdes med skolen Mandag den 22. maj kl. 10.30. Det bliver en festdag for alle, og pårørende er meget velkomne.

Biblioteket har en ordning som vores beboere kan komme med i. De kommer hver fjerde torsdag med en pose bøger til dem som er tilmeldt. Og henter den igen efter de fire uger. Der kan ønskes bøger og genrer.

Personen som står for dette, hedder Birgit Østergård, fra Herning bibliotek. I skal selv tilmelde jer.

Dorthe præsenterer sig.

Kastanjebladet kommer til at mangle, hvis nogen har lyst til at hjælpe med det bare kom frem med det.

Jakob:

Starter med at beklage at han rejser, har været glad for at være her. Der er sket meget og der er blevet   omstruktureret meget.

Spændende proces med udbygningen, asfalt lægges de næste dage. Møbler leveres snart. Køkkener er sat op.

Men der er bare ingen mennesker til at flytte ind i det nye. Men et kig i krystalkuglen gør at der kommer beboere til oktober. To lejligheder bliver aflastningslejligheder på 2.sal

Alting er steget, dyrere at drive plejehjem.  Balanceplanen gør at et plejehjem i Aulum er lukket, køkkenerne er nednormeret. Klippekort er nedlagt. Vi har været på forkant, der er dog afskediget en i køkkenet. Stadig folk i alle køkkener og der laves mad i alle køkkener. Aktiviteter fortsætter uforandret.

Bussen har lige haft generalforsamling og fået penge til at male den. Bussen må gerne lånes, og vi kommer til at køre mere og mere.

Vi er et godt sted på Vesterled. Økonomien er i orden.

Kastanjebladet er udgået kommer bare i en forkortet udgave. Måske udvikler det sig igen.

Kastanjetræet er væk, happening omkring det. Der plantes et nyt.

Jakob har startet med de her pårørende aftener. Håber de vil fortsætte i fremtiden.

Spørgsmål omkring eftermiddagsaktiviteter. Kan der komme flere aktiviteter om eftermiddagen? Filmeftermiddage evt.

Spørgsmål om tavle hvor man kan se hvem der er på job den dag.

Det kan afprøves, men kan være svært for personalet at styre. Evt. en whiteboardtavle hvor billeder kan opsættes  

Er man i mål med at ansætte afløsere til sommerferien? Vi er godt på vej men kan være svært at vide om de unge mennesker knytter sig til jobbet og udvikler sig som ønsket. Der kan være udskiftning undervejs.

 

Ref. Lone Hørning.

Pårørendeaften den 20. April 2023

Tina Sandholm byder velkommen. Første gang for hendes vedkommende, men har glædet sig meget.

Præsenterer dagsorden.

Optaget af mange ting på afdelingen, stille og rolig i gang med kontaktteams Det gode ved kontaktteams er at man har 4 og ikke kun 1 person, som er kontaktperson på hver beboere. Hvis der er brug for hjælp til jeres pårørende, er det kontaktteamet som kontaktes i første omgang.  Derefter kan det være Tina.

Der ligger stadig en opgave i at alle ved hvem der er i hvilket kontaktteams til hvem.

Jeg hører, at vi er svære at få fat på om formiddagen, så er det fordi, at indtil kl. 11 er vi alle optaget af plejen. Hvis der ringes efter kl. 11, er det nemmere.

De næste måneder kommer vi til at tale meget om rehabilitering og dagligdagstræning. Det kan være at vores beboere kan gøre nogle ting selv,  f.eks. at sætte fodstøtte på kørestol, hente morgenmadsbakke og lign. Det som der kan klares selv af beboerne skal klares af dem selv. Det er  kvalitetsstandarden som er i Herning kommune.

Der køres i dagligdagen efter et rødt, gult og grønt system. Hvis vi har sygdom i dagvagt, kaldes der ikke nogen ind ved første sygemelding. Hvis der er flere syge, bliver vi røde og der gøres ikke andet end hvad der gøres i weekenden. Det er sjældent vi er røde.

Sidste sommer var ikke god med hensyn til vikarløsning, det ser ud til at blive bedre i år. Alle afløsere er inde så vi er godt i gang med oplæring.

Når Jakob rejser i næste uge, fortsætter vi med alt hvad der er i gang i huset. Det ændrer ikke det helt store, der køres bare videre.

Vi er også optaget på 2.sal af demenskursuser. Nogle har været igennem 5 lektioner og resten skal til efteråret.  Det giver godt til alle ansatte, nyttig og brugbar info til alle.

Alt personale skal være på begge sider for at lære alle at kende. Plejen skal læres hos alle.

Altid optaget af fravær, det ligger på et fint niveau.

Præsentation af Mille- Følges Ven. Hun er her for at skabe hygge for beboerne samt lettere praktiske opgaver. Det er Herning kommune som har opfordret til at ansætte ungarbejdere.

Sommerfest den 26. august, telt, musik, sæt kryds i kalenderen.

Spørgsmål:

Ellinor oplever at der er skoleelever alene på gangen, der hankes op i det. Om eftermiddagen bliver der ikke opfulgt på kald fra beboerne.

Lone:

Lone gennemgår ugens faste aktiviteter. Alle pårørende er meget velkomne til at være med til alt.

Der fortælles om Royal Side Run som afholdes med skolen Mandag den 22. maj kl. 10.30. Det bliver en festdag for alle, og pårørende er meget velkomne.

Biblioteket har en ordning som vores beboere kan komme med i. De kommer hver fjerde torsdag med en pose bøger til dem som er tilmeldt. Og henter den igen efter de fire uger. Der kan ønskes bøger og genrer.

Personen som står for dette, hedder Birgit Østergård, fra Herning bibliotek. I skal selv tilmelde jer.

Dorthe præsenterer sig.

Kastanjebladet kommer til at mangle, hvis nogen har lyst til at hjælpe med det bare kom frem med det.

Jakob:

Jakob præsenterer sig og fortæller at han holder. Vi har nu tre afdelingsledere  som klarer det hele flot.

Der søges en dygtig sundhedsfaglig leder til huset. Samtaler i maj måned.

Sund økonomi, god start selvom alle andre skal spare. Et plejecenter lukker i Aulum, personalet flytter til andre plejecentre.

Køkkenet vil stadig fungere i huset, rundt om på alle afdelinger.

Klippekortet falder væk, men vi ændrer ikke noget. Da vi mener at trivslen skal være her stadig og det kommer igennem velvære og aktivitet.

Byggeriet gået fremragende. Asfalt lægges, de sidste køkkener er ved at sættes op. Så er det klar til indflytning. Chefen har  kigget på ventelisten, som er tom, så Vesterled venter med at få nye beboere til  den 1 oktober 2023.

Hvornår får vi vaskemaskiner i lejligheder, spørges der. Alle lejligheder får nye vaskemaskiner. Hvor meget skal laves om på badeværelset. Boligselskabet tager sig af det hele. Opstart 1. maj.

Kastanjebladet er væk, medarbejder er afskediget. Bladet svæver lidt.

Lovet Villy at haven skal gøres pænere. Pedellerne skal i gang.

Pårørende fortæller en case om en dement. Hvor vigtigt det er med livshistorien og hvordan der kan arbejdes med det i hverdagen. Tina fortæller om ressource blomsten, trivselskar som viser at spanden er fyldt op. Der dykkes ned i spanden og prøver at stoppe hullet og gøre livet bedre for en dement.

Der ligges alt ind i Cura, livshistorier.

Hvordan tackles det hvis et personale er bange for at gå ind til en dement? Der kan skiftes i personalet hvis det sker. Hvis en ansat allerede er bange i forvejen, så kan der byttes.

Det kan være svært at skelne mellem om den demente skal være med eller ej til diverse aktiviteter.

Vigtigt at alle ved at Konsulenterne kan bruges af alle også pårørende.

 

Referent – Lone Hørning

Pårørendeaften d. 20. april 3. sal

Velkommen ved Pernille Anna Knudsen

Dagsorden gennemgås.

Der var en snak om sidste gang, om hvordan vi kunne øge samarbejdet med jer og kontaktteams kom på banen. Det arbejder vi meget med pt.

Sommerferien står for døren, der er fuld gang i oplæring af vikarer. Der kendes til alle beboere men der kan være vikarer som ikke kan svare på alt.

Vi fornemmer der kommer flere opkald fra jer. Og det er fint for et bedre samarbejde. Men vent med at ringe til efter kl. 11, da vi indtil der har  travlt på afdelingen med morgenpleje. Hvis det er akut ringes der selvfølgelig eller også prøves Pernille.

Meningen er at personalet er nærværende, og ikke at de forstyrres af opkald.

Herning Kommune har lavet en Balanceplan, det bevirker at der skrues ned for personalet i vores køkkener. Ingen grund til bekymring. Vi får stadig den gode mad her og det laves i alle køkkener i huset, så duften af mad er der stadig. Personalet derimod sidder nu med deres madpakke, da der er lukket for mad til dem.

Balanceplanen ramte også aktivitetsdelen, men Vi fastholder de aktiviteter som kører nu.

Gerne flere frivillige i huset. Henvend jer til Dorthe hvis I er interesseret.

Sommerfesten er den 26. august. Der startes med kaffe, så kommer Palmehaven og spiller og derefter middag.

Referat i nyhedsbrev, som kan ses under Herning Kommune hvis i er meldt til, ellers en opfordring til at i gør det.

Lone:

Lone gennemgår ugens faste aktiviteter. Alle pårørende er meget velkomne til at være med til alt.

Der fortælles om Royal Side Run som afholdes med skolen Mandag den 22. maj kl. 10.30. Det bliver en festdag for alle, og pårørende er meget velkomne.

Biblioteket har en ordning hvor vores beboere kan komme med i. De kommer hver fjerde torsdag med en pose bøger til dem som er tilmeldt. Og henter den igen efter de fire uger. Der kan ønskes bøger og genrer.

Personen som står for dette, hedder Birgit Østergård, fra Herning bibliotek. I skal selv tilmelde jer.

Dorthe præsenterer sig.

Kastanjebladet kommer til at mangle, hvis nogen har lyst til at hjælpe med det bare kom frem med det.

 

Jakob

Overordnet fortælling om hvad der sker i huset.

Herning kommune har bestemt at et plejehjem i Aulum skal lukkes. Dette bevirker at noget personale skal flyttes andre steder hen.

Der skal spares på køkkenområdet, vi har måttet afskedige et personale. Men køkkenet fortsætter med at lave mad på hver afdeling.

Kastanjebladet ser flad ud, og er afskaffet pt. på grund af at den medarbejder som lavede den er opsagt. Men det udvikler sig forhåbentlig igen. Det bliver nok aktivitetens opgave at lave noget i den retning. Hvis nogen vil hjælpe til med bladet så sig endelig til.

Vi holder  fast i at aktiviteterne skal fortsætte, for trist at bare sidde uden indhold i hverdagen. Evt. stå op og ikke skulle noget hele dagen. Det giver livsglæde at være med og være i et fællesskab.

Ingen covid mere, men Roskildesyge. Håber i respekterer hvad vi melder ud om sygdom når det står på.

Byggeriet er færdigt snart og vi får nøglerne 1 juni. Men ingen venteliste, så først beboerindflytning den 1. oktober. Kæmpe fest

Brandtilsyn var ikke helt tilfreds i dag. Der er noget som der skal rettes op på.

Asfaltarbejdet er startet og det går stærkt.

Vaskemaskiner til hver lejlighed. 80 maskiner købt, kombineret maskiner. De bliver sat op fra 1 maj og fremover. Det er gode og økonomiske maskiner.

Kastanjetræet er fældet, det var for stort og til fare for bygningen osv. plantes et nyt træ.

Jakob har sagt op. Skal videre , det bliver svært at forlade Vesterled.

 

Anna Wullum: Tak for alt til personalet. Sur over at alle planter er fjernet fra altanen.

Brandmyndighederne har sagt planterne ikke må være der.

Der vil haves en begrundelse for hvorfor de er fjernet. Der ligger en rapport over hvorfor. Selvfølgelig skal der altankasser op igen. Det er under planlægning.

 

Referat – Lone Hørning.

KONTAKTINFO

Vesterled Plejecenter
Vestergade 92
7400 Herning

Tlf.: 96 28 59 00

Hanne Lisette Andersen
Centerleder
tlf. 21 54 40 16
Mail: hanne.andersen@herning.dk

1. sal
Sarah Fangel Korch
Afdelingsleder
tlf. 93 59 51 07
Mail: vedsfk@herning.dk

2. sal
Marlene Arvad Olsen
Afdelingsleder
tlf. 21 19 54 55
Mail: vedmao@herning.dk

3. sal
Helle Ørgaard Nielsen
Afdelingsleder
tlf. 22 42 89 23
Mail: vedhon@herning.dk

Teknisk Driftsansvarlig
tlf. 29 16 06 90
Mail: teske@herning.dk

 

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?