Pårørendeaften den 20. April 2023
Tina Sandholm byder velkommen. Første gang for hendes vedkommende, men har glædet sig meget.
Præsenterer dagsorden.
Optaget af mange ting på afdelingen, stille og rolig i gang med kontaktteams Det gode ved kontaktteams er at man har 4 og ikke kun 1 person, som er kontaktperson på hver beboere. Hvis der er brug for hjælp til jeres pårørende, er det kontaktteamet som kontaktes i første omgang. Derefter kan det være Tina.
Der ligger stadig en opgave i at alle ved hvem der er i hvilket kontaktteams til hvem.
Jeg hører, at vi er svære at få fat på om formiddagen, så er det fordi, at indtil kl. 11 er vi alle optaget af plejen. Hvis der ringes efter kl. 11, er det nemmere.
De næste måneder kommer vi til at tale meget om rehabilitering og dagligdagstræning. Det kan være at vores beboere kan gøre nogle ting selv, f.eks. at sætte fodstøtte på kørestol, hente morgenmadsbakke og lign. Det som der kan klares selv af beboerne skal klares af dem selv. Det er kvalitetsstandarden som er i Herning kommune.
Der køres i dagligdagen efter et rødt, gult og grønt system. Hvis vi har sygdom i dagvagt, kaldes der ikke nogen ind ved første sygemelding. Hvis der er flere syge, bliver vi røde og der gøres ikke andet end hvad der gøres i weekenden. Det er sjældent vi er røde.
Sidste sommer var ikke god med hensyn til vikarløsning, det ser ud til at blive bedre i år. Alle afløsere er inde så vi er godt i gang med oplæring.
Når Jakob rejser i næste uge, fortsætter vi med alt hvad der er i gang i huset. Det ændrer ikke det helt store, der køres bare videre.
Vi er også optaget på 2.sal af demenskursuser. Nogle har været igennem 5 lektioner og resten skal til efteråret. Det giver godt til alle ansatte, nyttig og brugbar info til alle.
Alt personale skal være på begge sider for at lære alle at kende. Plejen skal læres hos alle.
Altid optaget af fravær, det ligger på et fint niveau.
Præsentation af Mille- Følges Ven. Hun er her for at skabe hygge for beboerne samt lettere praktiske opgaver. Det er Herning kommune som har opfordret til at ansætte ungarbejdere.
Sommerfest den 26. august, telt, musik, sæt kryds i kalenderen.
Spørgsmål:
Ellinor oplever at der er skoleelever alene på gangen, der hankes op i det. Om eftermiddagen bliver der ikke opfulgt på kald fra beboerne.
Lone:
Lone gennemgår ugens faste aktiviteter. Alle pårørende er meget velkomne til at være med til alt.
Der fortælles om Royal Side Run som afholdes med skolen Mandag den 22. maj kl. 10.30. Det bliver en festdag for alle, og pårørende er meget velkomne.
Biblioteket har en ordning som vores beboere kan komme med i. De kommer hver fjerde torsdag med en pose bøger til dem som er tilmeldt. Og henter den igen efter de fire uger. Der kan ønskes bøger og genrer.
Personen som står for dette, hedder Birgit Østergård, fra Herning bibliotek. I skal selv tilmelde jer.
Dorthe præsenterer sig.
Kastanjebladet kommer til at mangle, hvis nogen har lyst til at hjælpe med det bare kom frem med det.
Jakob:
Jakob præsenterer sig og fortæller at han holder. Vi har nu tre afdelingsledere som klarer det hele flot.
Der søges en dygtig sundhedsfaglig leder til huset. Samtaler i maj måned.
Sund økonomi, god start selvom alle andre skal spare. Et plejecenter lukker i Aulum, personalet flytter til andre plejecentre.
Køkkenet vil stadig fungere i huset, rundt om på alle afdelinger.
Klippekortet falder væk, men vi ændrer ikke noget. Da vi mener at trivslen skal være her stadig og det kommer igennem velvære og aktivitet.
Byggeriet gået fremragende. Asfalt lægges, de sidste køkkener er ved at sættes op. Så er det klar til indflytning. Chefen har kigget på ventelisten, som er tom, så Vesterled venter med at få nye beboere til den 1 oktober 2023.
Hvornår får vi vaskemaskiner i lejligheder, spørges der. Alle lejligheder får nye vaskemaskiner. Hvor meget skal laves om på badeværelset. Boligselskabet tager sig af det hele. Opstart 1. maj.
Kastanjebladet er væk, medarbejder er afskediget. Bladet svæver lidt.
Lovet Villy at haven skal gøres pænere. Pedellerne skal i gang.
Pårørende fortæller en case om en dement. Hvor vigtigt det er med livshistorien og hvordan der kan arbejdes med det i hverdagen. Tina fortæller om ressource blomsten, trivselskar som viser at spanden er fyldt op. Der dykkes ned i spanden og prøver at stoppe hullet og gøre livet bedre for en dement.
Der ligges alt ind i Cura, livshistorier.
Hvordan tackles det hvis et personale er bange for at gå ind til en dement? Der kan skiftes i personalet hvis det sker. Hvis en ansat allerede er bange i forvejen, så kan der byttes.
Det kan være svært at skelne mellem om den demente skal være med eller ej til diverse aktiviteter.
Vigtigt at alle ved at Konsulenterne kan bruges af alle også pårørende.
Referent – Lone Hørning